tirsdag 31. mai 2022

Den indre stemmen

 


Tenk om livet er et undervisningssted,

der Gud lærer deg noe hver dag.

I går ba jeg til Gud,

om at den nærmeste parkeringsplassen,

som var billig skulle være ledig

til meg.

Så tok jeg av takstativet,

og jeg fylte billig diesel på veien.

Da jeg begynte å ta av takstativet,

sa noe inne i meg at 

hvis jeg tar av takstativet,

vil jeg ikke rekke den ledige parkeringsplassen.

Og hva gjorde jeg så???

Jeg fortsatte å ta av takstativet,

og jeg fikk se at en bil svingte inn

og tok den siste parkeringsplassen.

Var det Gud

som gav meg en lekse

om at han vet om det som skjer,

og at han kan klokka?

Kanskje du ler av meg?

Men jeg har så mange ganger

merket at en indre stemme eller tanke,

sier noe.

Noen ganger er det tydelig.

Slik som den gangen Gud ba meg

gå ut å be for sønnen til postmannen,

som jeg ikke visste om hadde noen sønn:

https://hjemveien.blogspot.com/2014/10/en-slik-gud-vil-ikke-jeg-ha.html

Eller den gangen

jeg ikke ville sykle gjennom skogen.

Det var som om jeg så mot himmelen,

da jeg ville sykle den andre veien og sa:

"Gud - det er vel ikke gjennom skogen

jeg skal sykle?"

Det var som om Gud svarte:

"Følg din første tanke!"

Jeg husker den tanken om skauveien, 

da jeg våknet denne morgenen.

Jeg snudde og syklet skauveien,

Og fikk en samtale med en skauhogger,

som jeg alltid vil huske.

https://hjemveien.blogspot.com/2017/07 - innlegg 2

Skauhogge’rn snakket om,

at hvis du har en varm tanke,

så følg den.

Han fortalte om da han møtte legen sin i byen,

og en indre stemme sa 

at han skulle snakke med legen om Jesus.

Han lot det være,

det var for dumt.

Senere fikk han vite at denne legen døde,

den dagen eller rett etterpå.

Skauhogge’rn gjentok:

«Hvis du har en god tanke,

så følg den – mens den ennå er varm»

Husker bibelverset jeg lærte som liten gutt:

Joh.3,16

For så høyt har Gud elsket verden

at han ga sin Sønn,

den enbårne,

for at hver den som tror på ham,

ikke skal gå fortapt,

men ha evig liv.

 

Jeg nevnte noe om at kanskje Gud sendte en annen til denne legen,

samtidig husker jeg mannens ord,

om å følge den indre stemmen.

 

Jeg er enig med deg,

hvis du syns det er litt spesielt

da en indre stemme sa at jeg skulle ta et senere tog.

Og en annen gang, 

at jeg skulle følge muslimen videre 

selv om det ble en omvei for meg.

Enig med deg

hvis du syns det var litt spesielt

at disse to hendelsen førte til

at en muslim langs veien 

og en geolog på toget

 kom med handa for å takke for samtalen.

Kanskje det var fordi jeg lyttet.

Kanskje fordi jeg fortalte om,

da alt var svart og mørkt for meg.

Den gangen jeg tegnet korset,

og alt det vonde ble borte.

Gleden og freden,

"tok over" i livet mitt.

Det var da jeg skrev:

Jeg møtte veggen, -

men hvor ble den av?

https://hjemveien.blogspot.com/2016/03/jeg-mtte-veggen-men-hvor-ble-den-av.html



Jeg tenker at dette egentlig ikke handler om meg,

men det handler om Gud

som er der Du og Jeg Er.

Tenk om det er slik -

at vi får fra Herren,

akkurat i det omfanget

vi gir videre

til den vi møter?

Jeg forstår det ikke -

Det med Gud og sånn -

Men jeg har en vane

og ha min stille stund med Herren hver dag -

og plutselig

langs veien

treffer jeg en

og velsignelsene fra Herren

merkes.

Plutselig merkes

at Gud Er -

Er her

nå.


Samtidig minnes jeg igjen om bibelvers fra

https://bibel.no/nettbibelen

Jak.4,8

Hold dere nær til Gud,

så skal han holde seg nær til dere.

 

Ef.2,10

For vi er hans verk,

skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger,

som Gud på forhånd har lagt ferdige

for at vi skulle vandre i dem.

Legger til vers 8-9

som er kjernen i den troen jeg har:

8 For av nåde er dere frelst,

ved tro.

Det er ikke deres eget verk,

men Guds gave.  

9 Det hviler ikke på gjerninger,

for at ingen skal skryte av seg selv. 


Dette skrev jeg for noen få dager siden.
I dag skriver jeg litt igjen.
Du leser
om at Gud er her
for deg.
Det er ikke noe stress,
eller noe vanskelig.
Eller...
Jeg kan ikke fortelle 
hvordan Gud er for deg.
Han er hos deg,
slik det passer for deg,
Hvis du er åpen
for å lytte
til hva Gud vil.
Jesus ønsker å vandre sammen med deg.
Han sier:
"Min fred gir jeg deg,
ikke den fred som verden gir."



31. mai 2022

Dagens bibelord

1. Korinter 12,12–18

Les i nettbibelen

12Slik kroppen er én selv om den har mange lemmer,

og alle lemmene utgjør én kropp enda de er mange,

slik er det også med Kristus. 

13For med én Ånd ble vi alle døpt til å være én kropp,

enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie,

og alle fikk vi én Ånd å drikke. 

14For kroppen består ikke av én kroppsdel, men av mange. 

15Om nå foten sier:

«Fordi jeg ikke er hånd, hører jeg ikke med til kroppen»,

så er den like fullt en del av den. 

16Om øret sier:

«Fordi jeg ikke er øye, hører jeg ikke med til kroppen»,

så er det like fullt en del av den. 

17Hvis hele kroppen var øye, hvor ble det da av hørselen?

Hvis det hele var hørsel, hvor ble det av luktesansen? 

 

18Men nå har Gud gitt

hvert enkelt lem

sin plass på kroppen

slik han ville det.


-   -   -

Du er og 

skal være nettopp 

Den Du Er.

Med inspirasjon fra

Gud / Jesus / Den Hellige Ånd

Bibelen og andre som tror,

bringer du videre

av det fine og gode

Gud gir deg.

Noe om dette i Joh.14

23 Jesus svarte: 
«Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, 
og min Far skal elske ham, 
og vi skal komme og bo hos ham.
...
26 Men Talsmannen, Den hellige ånd, 
som Far skal sende i mitt navn, 
skal lære dere alt 
og minne dere om alt det jeg har sagt dere.
Kristi fred

27 Fred etterlater jeg dere. 
Min fred gir jeg dere, 
ikke den fred som verden gir. 
La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet.

Joh.14 og 15 i bibel.no forteller oss mer.

Ha en

fin dag

i Skaperens

nærhet

:-)

2 kommentarer:

  1. Man skal lytte til sin indre stemme, kjenne på magefølelsen, og vite at ikke alt er tilfeldig her livet. Alt skjer for en grunn. Kanskje ser vi ikke grunnen og kanskje virker handlinger og gjerninger tilfeldige, men det er en mening med alt. Og ja, livet er et undervisningssted. Enten man er religiøs eller ikke. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Kari!
      Bra å merke når ting skjer som løfter oss - og hjelper oss på "gode veier". Jeg husker "vonde episoder" i livet mitt, som ble snudd til det gode. Jobbmessig: Da bestillingen som ikke kom allikevel var det egentlig litt dramatisk, - men det gjorde at oppfinnelsen ble bedre og mer salgbar. Husker også en av mine "såreste" dager, - Da møter jeg en det var helt unaturlig å møte, som sier at jeg har tenkt på deg i dag. Tror han hadde bedt til Gud for meg selv, om jeg ikke kjente ham særlig godt.
      Alt skjer for en grunn, skriver du. Samtidig forstår jeg ikke det. Kanskje det er det vonde og det gode som sloss, og vi kan velge side??? Jeg forstår ikke hvorfor du skal ha ME og hvorfor noen har det vondt - hvorfor noen dør - og jeg og kameraten fikk leve da vi datt på MC på glatta og skled på rumpa rett mot bilene som kom mot. Vi stoppet på feil side av veien - helt uskadd der det var 90 km/t.
      Her er en gang jeg merket Guds omsorg, - en nær Gud opplevelse, jeg aldri glemmer det: https://hjemveien.blogspot.com/2015/05/tilgitt-igjen.html

      Ha en vakker gledelig dag!

      Slett