lørdag 2. mai 2020

Sovnet stille inn.



Tankene
ruller.




En dame
sovnet stille inn.
Hun var noen år yngre enn meg.
Hun døde av kreft.
Husker vi snakket noe om tro på Jesus.
Vi snakket også om at troen
ikke er enkel.
Det at hun nå 
har sovnet stille inne,
rører hjerte mitt.

Tenker videre.
Jeg skrudde på hysj-symbolet
på varmepumpa i dag.
Plutselig er det som om hysj-symbolet
vil fortelle oss noe.
Varmepumpa gjør som den får beskjed om,
den blir stille.
Jeg skrur opp varmen,
og forstår at varmen
bare kommer her jeg sitter
når jeg har varmepumpen på hysj.
Jeg merker også,
at det ikke blir så varmt
fordi kald luft kommer fra andre steder.
Jeg skrur på
«Hi POWER»
og mer vifte.
Det er som om Gud vil si oss 
noe om at
Hvis vi er stille,
med å dele varmen,
blir det kaldere der vi selv er.
-
Når vi tar i mot varme
og godhet fra Herren,
og ikke holder den for oss selv,
sprer varmen seg.
Varme og godhet fra Gud
merkes.
-
Har vi fokus på 
varme fra Gud?
Tenker vi over 
at noen rundt oss
kan gå glipp av 
den varmen og godheten
vi har tilgang til
fra Skaperen,
fra Gud,
fra Jesus?

Du og jeg kan stoppe
Den Hellige
Åndens frukt som er:
Kjærlighet,
glede, fred,
overbærenhet, vennlighet,
godhet, trofasthet,
ydmykhet og selvbeherskelse.
Fra Gal.5  og videre 
leser jeg noe om
at når vi høre Kristus til
da har vi korsfestet
det vonde i oss.
Det vi ikke liker
legges på korset
fordi Jesus tok det.
Han tok feila mine og dine.
Og vi kan vandre 
sammen med Jesus.
Vandre i en omsorg
ovenfra.

Har et bilde til
til deg i dag.
Jeg ser for meg
en kraftig lyskilde
som lyser i alle retninger.
Jeg ser at hvis jeg er på vei
bort fra lyskilden,
er det vanskelig
å se
hvor jeg skal gå.
Min egen skygge
tar bort lyset,
og jeg ser den mørke skogen
og vet at hvis jeg går inn i den
kan lyset bli borte.
Jeg snur meg halvveis
mot lyskilden,
og ser at denne retningen
gir litt lys.
Jeg vet også
at denne retningen
blir mørkere og mørkere.
Nytt alternativ er
selvfølgelig å stå stille
eller holde samme avstand til lyset.
Hvordan velger du?
Hvordan prioriterer du?

Jesus sier:
«Jeg er verdens lys.
Den som følger meg,
skal ikke vandre i mørket,
men ha livets lys.»

Gud sa:
«Det skal bli lys!»
Og det ble lys.

Hold dere nær til Gud,
så skal han holde seg nær til dere,
husker jeg fra bibelen.
Og
«den som søker meg av et helt hjerte,
skal finne meg,» 
Sier Herren.

Jeg har merket
at dette handler ikke om en lysbryter,
som jeg kan slå på når jeg selv vil.
 Eller en Gud som gjør som jeg sier.
Jeg har merket
noe større.
Tror det er fordi
Gud deler ut av sine gaver,
slik at det blir til det beste
for oss.

Det er mye jeg ikke forstår,
men sier:
«ja-takk!»
til Skaperen
med lys
og varme.

Ønsker Deg
en varm 
lys
velsignet
mai.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar