onsdag 11. desember 2019

Visdom og tyngden til luft som merkes i stormen



Fra Ringshaugstranda

Hvor kommer visdommen fra?
Hvor har forstanden sin bolig?
Ja vi kan lure.
Jeg finner noe om at visdommen er skjult,
og noe om at
Gud kjenner veien til visdommen.
Jeg syns det er tankevekkende
å lese om visdommen
som blir sammenlignet med
skaperverket.
Fant det i Jobs bok,
skrevet for mer enn 2000 år siden.
Sitat om Gud:
«Han ga vinden vekt
og lot vannet få sitt rette mål.»
Dette er noe jeg har glede av i jobben min.
Tenk deg om vinden var vektløs?
Du ville ikke merket den -
og den ville ikke gjort noen skade.
Jeg vet at en kubikkmeter vanlig romluft –
veier 1,2 kg - en m3 luft.
Det gjør at jeg kan finne ut noe om
hvor mye fuktighet det er i lufta,
og hvor mye vann jeg trenger å fjerne
for å gjøre luften tørrere.
Jeg kan regne ut hvordan
jeg skal gjøre det.
Fordi Gud gav vekt til lufta.
Jeg syns det er stilig.
En beskrivelse av Gud
i bibelen,
Handler om vann og luft.
Det er det jeg jobber med.
Jeg ønsker å samarbeide
med Gud
og
skaperverket.

Dagens inspirasjon er hentet fra:
Job.28,20-28



2 kommentarer:

  1. Du arbeider på skaperverkets premisser, Harald - et godt eksempel på det dypt meningsfulle i å bruke faglig kompetanse til å løse viktige samfunnsutfordringer: Nok mat på bærekraftig vis.

    SvarSlett
  2. Takk! - Ja, det er det jeg ønsker, å arbeide på skaperverkets premisser, slik at det vi holder på med blir til velsignelse og glede for mange. Ja - vi hjelper gartnerier å bli mer bærekraftige, mer mat og mindre energibruk. Med en oppfinnelse "ovenfra".

    SvarSlett