fredag 25. november 2022

Et barn kom til jorden.


Et barn kom til jorden.

For at vi kan feire jul.

Slik at vi kan få Noen fridager

Med lys og glede.

Tenk om det er sant –

Det med lys og glede?

Fordi Et lite barn Kom til jorden.

Tenk om det er sant Det engelen sa:

«Frykt ikke!

Jeg kommer til dere med bud

om en stor glede,

en glede for hele folket.»

Jeg har opplevd denne gleden.

En glede inne meg,

Som er der inne i meg.

En glede som skifter,

Ellers hadde jeg ikke visst hva glede er.

Du har sikkert også opplevd glede og sorg.

Husker da jeg møtte veggen

og alt var svart.

Da ingenting hjalp.

Det var da det skjedde –

Egentlig plutselig.

Jeg tegnet korset på arket –

på PC’n.

Så skrev jeg ned en og en ting som plaget.

Det var som om jeg forsto

At gleden i jula - 

Den fortsetter til påsken og korset.

Det svarte inne i meg

Ble mindre og mindre og mindre.

Den uoverkommelige muren foran meg

ble mindre og mindre og mindre.

Jeg la fra meg en og en plage.

Da jeg var ferdig med å skrive,

Var det som om jeg hadde opplevd

Både jul og påske på en gang.

Det var som om Jesusbarnet hadde kommet.

Det var som han hadde dødd 

for feila mine

og alle andres også.

Derfor opplevde jeg det -

Plutselig -

Det mørke ble borte,

Gleden og freden 

Tok over.

Påskegleden og julegleden 

som fortsetter

i deg og meg.

1 kommentar:

  1. Det høres veldig godt ut, det å oppleve denne gleden. Vi kan tro på så mye, men det er så viktig at det kommer innenfra, at ingn har bestemt hva vi skal tro og føle :-)

    SvarSlett