tirsdag 10. juli 2018

Må Guds gode hånd verne om deg




Denne sangteksten syns jeg er vanskelig:

Må din vei komme deg i møte,
vinden alltid være bak din rygg,
solens lys leke på ditt kinn,
regnet falle vennlig mot din jord.
Og må Guds gode hånd
verne om deg til vi møtes igjen.



Sangteksten stemmer ikke med mine erfaringer,
og det bibelen sier meg.
Jeg har opplevd
at noen av mine bratteste bakker,
de førte meg oppover.
Noen av mine tyngste situasjoner i livet,
førte meg nærmere Gud
og gjorde noe positivt med meg.
Ja, - plutselig opplevde jeg en
ubeskrivelig fred og glede,
da jeg la elendighetene fra meg ved korset.

Min tyngste opplevelse som tenåring
lærte meg noe om andres behov
og at vi alle er til - for hverandre.
og jeg tror det også viste meg mer om
en Gud som Er
og kan oppleves.


Jeg klarer ikke å synge teksten,
at du alltid må ha medvind.
Jeg ønsker ikke at du skal miste den styrken og utholdenheten,
som motvind gir.
Tenk om du trenger skikkelig motvind,
for å oppleve Guds godhet?
Plutselig opplever du et godt pusterom,
det er som om Gud gir deg av sin omsorg.
Det blir som en lun krok,
der solen skinner.
Du merker at du har blitt sterkere i uværet,
og du merker Guds gode nærvær,
som et lunt sted i solen.

Jeg syns det er stilig.
Jesus sa til de som var med ham:
«Kom med meg …..og hvil dere litt»
En båttur ble avkoblingen.
Det øde stedet som de trodde var fristedet,
det ble «velsignelsesstedet» -
Der Herren velsignet
det som fantes,
slik at alle fikk så mye de ville ha.
I brødunderet (Mark.6)
Tror dette vil si oss
at når livet ikke ble den hvilen,
eller når det blir annerledes enn tenkt,
Da er det en ny mulighet
for at Gud kan vise deg
en ny velsignelse
som han ønsker å gi deg
Kanskje mitt i uværet?


Tenk om det er slik
at noen ganger merkes det
at det er fordi du velger det Gud vil,
at du får motbakke.
Og plutselig ser du at det var
de vanskelige dagene
som bar deg oppover til nye høyder. 




Jak.4,8
Hold dere nær til Gud,
så skal han holde seg nær til dere.

Mat.11
28 Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder,
og jeg vil gi dere hvile. 
29 Ta mitt åk på dere og lær av meg,
for jeg er mild og ydmyk av hjertet,
så skal dere finne hvile for deres sjel
30 For mitt åk er godt
og min byrde lett.»




2 kommentarer:

  1. Jeg kunne ikke vært mer enig Harald.Jeg har også opplevd at når det har storma som verst,da har jeg følt meg omslutta.Jeg har ikke vært alene!

    SvarSlett
  2. TAKK! Sååå bra, - Gud har omsorg for oss :-)

    SvarSlett