lørdag 7. oktober 2017

Begynnelsen på det viktigste?

Husker jeg fikk to spørsmål.
Det ene var
hvis jeg døde i natt
og kom til porten
og fikk spørsmålet:
Hvorfor skal jeg slippe deg inn
i min himmel,
der det bare er godhet?


Tenk om
Gud som skapte deg,
ønsker
å si deg noe
nå?



Spørsmålet:
Hvorfor skal jeg slippe deg inn
i min himmel?

Jeg forsto
at dette
måtte jeg finne
riktig svar på.

Hm

Har du svaret klart?

Husker
en gang
da jeg var barn.
Jeg var redd,
fordi jeg ikke visste
om jeg kom til himmelen,
hvis jeg døde den natten.
Og da jeg skulle konfirmeres
visste jeg ikke
om jeg var bra nok.

Senere var jeg redd for
å miste troen på Gud,
fordi det var så mange ting
og så mye greier
som kunne gjøre
at jeg «mistet» Gud.



Jeg kan ikke
gå skritta dine.

Kanskje jeg kan gå
litt sammen med deg?

Det er noe av troen min:
At han som var med i det skapte
fra begynnelsen –
han den allmektige
ønsker
å gå
veien
sammen
med Meg.
Jeg trenger ikke forstå det.
Men prøver å gå.
Og jeg merker
at jeg har en støttespiller
i han som går med meg.


Uansett?

Dette jeg har skrevet i dag
er begynnelsen på noe mer.

Tenk om 
Du
skriver videre
det vigtigste
spørsmålet?

Ha 
en god dag
- - -
Fordi Gud er god?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar