fredag 28. juli 2017

Tenk om du er en engel




Tenk om jeg var en engel
som fikk beskjed fra Gud
om å ta en annen vei,
fordi der var det en
som trang litt omsorg.

Tenk om jeg var en engel
som stoppet ved mannen i skogen.
Han som stoppet motorsaga
og fortalte fra sitt liv,
og om tapet av sin sønn.

Tenk om jeg var en engel,
da vi
la sorgen og lidelsen
fra oss ved korset hos Jesus.
-
Der i skogen.


Tenk om det den dagen
var Gud
som gav meg tanker
om å sykle gjennom skogen, 
den veien jeg ikke pleide.
Jeg syklet forbi
snarveien mot skogen.
Prøvde så å spørre Gud:
Du mente ikke
veien gjennom skogen,
med mine tynne dekk?
Så er det som om Gud,
ber meg følge tanken jeg hadde.
Jeg snur
og kom samtidig til å tenke på
mannen med motorsaga
som jeg hadde truffet
i denne skogen en gang tidligere.
Han som lever livet sitt -
med Gud.

Tenk om jeg er en engel,
fordi jeg stopper
hos mannen i skogen.
Han som forteller
om en sønn
som ikke er mer.

Tenk om Gud
gjør deg til en engel,
fordi du møter
en som trenger deg.

Tenk om du
plutselig
er en engel,
fordi du ba til Gud
om å være
til
for
en.

Tenk om
Du plutselig
møter en
som trenger Deg -
fordi du har en tanke,
eller fordi Du «tilfeldig vis»
er en engel som møter En.



Tilfeldig?

eller

«Gud-
feldig»

?  ?  ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar