fredag 23. desember 2022

Hva er meningen?

Hva er meningen?

Kan noen si.

Eller 

«det er det ingen mening i.»

Jeg kan tro at det er en menig.

Samtidig kan jeg slippe å forstå meningen,

med det jeg ikke forstår.

Syns du det er vondt å elske noen –

Den du er glad i?

Den som er helt himmelsk god?

Julen handler om:

For så høyt har Gud elsket verden,

At han sendte Jesus.

 Du kan selv tenke etter:

Hva skaper kjærlighet mellom to?

Jeg merker at jeg må ha litt tid med Herren -

Hver dag.

Ofte gleder jeg meg til

tiden med Herren,

fordi det gir meg noe positivt.

Det er en god vane,

som plutselig gir gode tanker,

Eller som plutselig gir meg

Gode ideer.

-   -   -   -   -   -   - 

«Du skal elske Herren din Gud

Av hele ditt hjerte og av hele din sjel

Og av all din forstand»

Sa Jesus.

Og like viktig:

«Du skal elske din neste

Som deg selv»

Glem tankene om at dette er umulig.

Tenk heller over

Hva dette gjør

Med deg

og

Med de rundt deg.

 -   -   -   -   -   -   - 

Plutselig

Er det du som har en god relasjon

Til en som vil

Være med deg

Gjennom alt.

 

(Joh.3,16 – se nedenfor)

I Joh.1 leser vi om at Jesus er Gud.

Jeg forstår det ikke,

men husker noe om at Jesus var med da jorden ble skapt.

Jeg forstår noe om at det er viktig for meg

å bli kjent med Jesus.

Det er som om det er det jeg gjør akkurat nå.

Jeg leser litt i bibelen.

Jeg skriver litt av de tankene som kommer.

Jeg ber litt.

Tenk om at det er noe av dette som gjør

at Den Hellige Ånd

viser oss noe av det vi egentlig ikke forstår –

Om en Gud og skaper,

Som er så glad i Deg,

At han sendte Jesus,

For å dø for feila mine og dine.

Her er det igjen ting jeg ikke forstår,

Men det er som om dette handler om,

at en god skaper

strekker en hånd frem til deg…

Og Du finner din måte til å ta imot,

det gode skaperen har for deg.

 Kanskje din måte er å snakke med

noen om tro eller mangel på tro.

Plutselig vises noe for Deg,

som ikke er fra Deg selv:

Fordi det kommer fra...

Merker du det ikke...

Noe

ovenfra

eller utenfra

eller innefra.

Noe uten ende

uten begrensing.

Noe vi ikke forstår,

fordi det er godhet

fra Gud selv -

til Deg. 


Joh.1,18

    18 Ingen har noen gang sett Gud,
          men den enbårne, som er Gud,
          og som er i Fars favn,
          han har vist oss hvem han er.

 

Mat.22

37 Han svarte:

«‘ Du skal elske Herren din Gud

av hele ditt hjerte

og

av hele din sjel

og

av all din forstand.’ 

38 Dette er det største og første budet. 

39 Men det andre er like stort:

 Du skal elske din neste

som deg selv.

 

Joh.3,16

For så høyt har Gud elsket verden

at han ga sin Sønn, den enbårne,

for at hver den som tror på ham,

ikke skal gå fortapt,

men ha evig liv.

 

Mat.11

    28 Kom til meg, 

alle dere som strever og bærer tunge byrder, 

og jeg vil gi dere hvile. 

29 Ta mitt åk på dere 

og 

lær av meg, 

for jeg er mild og ydmyk av hjertet, 

så skal dere finne hvile for deres sjel

30 For mitt åk er godt og min byrde lett.»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar