fredag 15. april 2022

Lang fredag i dag

 


Det er bare du Jesus,

som kunne gjøre det du gjorde.

Det er bare du som kunne

dø for mine feil

og alle andres.

Simon Peter ville berge deg med sverdet sitt.

Du fikset det høyre øret

som ble kuttet av øversteprestens tjener,

og sa til Peter:

«Stikk sverdet i sliren!

Skulle jeg ikke tømme det begeret

min Far har gitt meg?»

I dag tenker jeg:

Hvilke beger skal jeg tømme?

Eller med andre ord:

Hva er det Jesus vil at jeg skal gjøre?

Livet jeg skal leve?

Første tanke kommer

og som kommer igjen og igjen:

«Elsk hverandre»

Det neste jeg husker er:

At vi skal holde oss nær til Gud.

Vi skal elske Gud.

Samtidig er min tro bygget på

at det er ikke noe

vi skal og må.

Troen og tilgivelsen er gratis, -

Gaver og gleder fra Herren også.

Alt får jeg helt uten at jeg fortjener det.

Sådan funker det –

Sådan funker livet med Herren –

Ikke med lettvinte løsninger.

Men med godhet fra Herren som merkes,

fordi jeg ønsker å gi videre

av det Herren gir meg.

Min bibel sier:

Hold dere nær til Gud,

så skal han holde seg nær til dere.

 

Her er mer som er «kjerneinformasjon» for meg,

kanskje for deg også?

https://bibel.no/

i Joh.15 om vintreet.

I Joh. 14 finner jeg noe Jesus sa:

27 Fred etterlater jeg dere.

Min fred gir jeg dere,

ikke den fred som verden gir.

La ikke hjertet bli grepet

av angst og motløshet.

Når jeg kommer til noe i bibelen jeg ikke forstår,

leser jeg gjerne henvisninger ved å klikke på versnummer. 

Eller jeg leser videre, eller lese noe annet der.

Vanligvis finner jeg noe som gir noe.


Joh.15

Det sanne vintre

Jeg er det sanne vintre, og min Far er vinbonden.  2 Hver grein på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og hver grein som bærer frukt, renser han så den skal bære mer.  3 Dere er alt rene på grunn av det ordet jeg har talt til dere.  4 Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg.  5 Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre.  6 Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en grein og visner. Og greinene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner.  7 Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, be da om hva dere vil, og dere skal få det.  8 For ved dette blir min Far æret, at dere bærer mye frukt og blir mine disipler.
   
  9 Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet! 10 Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kjærlighet, slik jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet. 11 Dette har jeg sagt dere for at min glede kan være i dere og deres glede kan bli fullkommen. 12 Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. 13 Ingen har større kjærlighet enn den som gir livet for vennene sine. 14 Dere er mine venner hvis dere gjør det jeg befaler dere. 15 Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, for tjeneren vet ikke hva herren hans gjør. Jeg kaller dere venner, for jeg har gjort kjent for dere alt jeg har hørt av min Far. 16 Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere og satt dere til å gå ut og bære frukt, en frukt som varer. Da skal Far gi dere alt dere ber om i mitt navn. 17 Dette er mitt bud til dere: Elsk hverandre!

2 kommentarer:

  1. Bibelen er et hav av gode ord som inspirerer og du finner mye av de:)
    Takk for at du deler.
    Jesus ga oss en gave eller mange gaver. Talk og pris.❤️
    Happy

    SvarSlett
  2. Takk Joy! For kommentar og at du leser. Flott å stadig finne nye gode ting i bibelen, og når vi deler av det gode Gud gir oss, kan det bli til velsignelse for den vi møter - den som leser. Takk for alt det du deler!

    SvarSlett