onsdag 14. februar 2018

Se, han blunder ikke og sover ikke.



I går skrev jeg
om å be
til Gud, - Far 
som ser Deg.

I dag
blir jeg minnet om
at
«det ikke er så enkelt.»
Jeg ba om å finne noe viktig
som er borte.
Det var som om jeg fikk svaret
at det skal ligge
slik at jeg finner det i
«det rommet i kjelleren.»
Men jeg fant det ikke.
Hvorfor Gud?
Jeg forstår ikke?

Gud
nå må du våkne,
prøver jeg å si inne i meg.
Se, Han blunder ikke,
og sover ikke,
husker jeg fra salme 121.

Hold dere nær til Gud,
så skal han holde seg nær til dere,
Sier det også inne i meg, - fra Jak.4,8

Så er det som Gud minner meg om
mine erfaringer.

Erfaringene med
at jeg alltid kan be,
og at det alltid
blir annerledes
enn jeg tenker.

Erfaringer med
at Gud er med
å viser meg ting, -
viser meg mennesker.

Som den gangen Gud
ba meg å gå ut å be for sønnen
til postmannen.
Jeg som ikke visste om han hadde noen sønn.

Du kan lese om det her:

Eller som
en ukjent jeg traff
på sykkelveien.
Jeg fortalte at jeg jobbet med
en oppfinnelse 
jeg fikk ovenfra.
Og han svarte:
«Da har du uante muligheter.»
Og det ble en påminnelse for meg.
At når noe kommer fra Gud,
da er alt mulig.

Jeg kjenner at 
det skurrer litt inne i meg.
Er alt mulig
med Guds hjelp?

Tenk om det er slik med Gud,
at han ser til hjerte ditt.
Plutselig
kan han møte deg fordi du er «innom»
Eller
at
han møter deg
og er nær deg
fordi
du
holder deg
nær til ham.

Tenk om?


Salme 121

          Jeg løfter mine øyne mot fjellene.
          Hvor skal min hjelp komme fra?
        
     
2 Min hjelp kommer fra Herren,
          himmelens og jordens skaper.
        
     
3 Han vil ikke la din fot vakle,
          din vokter vil ikke blunde!
        
     
4 Se, han blunder ikke og sover ikke,
          Israels vokter.
        
   
  
5 Herren er din vokter,
           Herren er din skygge
          ved din høyre hånd.
        
     
6 Solen skal ikke skade deg om dagen,
          heller ikke månen om natten.
        
     
7 Herren skal bevare deg fra alt ondt.
          Han skal bevare ditt liv.
        
     
8 Herren skal bevare din utgang og din inngang
          fra nå og til evig tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar