tirsdag 1. oktober 2024

Du er spart - til nå

 

Tenker på en mann i dag.

Husker han som en ung gutt.

Men jeg skal ikke kalle ham guttungen.

Når det er mer enn 40 år siden,

vi gikk i samme ungdomsmiljø.

Plutselig ble vi venner på facebook,

Og han kommenterte:

«Tror du var med å plante et lite mc frø i meg i mine tidlige tenår.»

 ...

Husker fra den tiden.

Jeg var ung og gal,

kjørte fort

og likte å sladde med 1000-kubikker’n på vinterføre.

Samtidig undres jeg over 

at det kanskje var engler som hjalp den gangen.

Tenk om det var Gud

som sparte livet mitt.

Tenk om Gud er så glad i deg og meg,

at du og jeg er her nå, -

Sammen med de vi har rundt oss.

Tenker mer på han i ungdomskoret.

Som har motorsykkel,

og kan vise flotte mc-bilder fra Alpene.

Kanskje litt fordi han så meg.

Her er et bilde han sendte av meg fra gamle dager:

Andre gikk på ski til Knutehytta,

Skrev han.

Sideblikk:

I en tidligere melding til meg skrev han:

Det var fine ord Harald.

Ante ikke at noen så enkle ord fra min side,

kan utløse så dype tanker hos andre.

Det var etter at jeg hadde skrevet:

Leste «en pinne for landet»

Jeg så en stokk.

Tenkte to stokker.

Jeg så en mann.

En mann som aldri hadde gjort feil.

Han hang på disse stokkene.

Der skrev jeg ned mine feil og plager.

Det var som hver feil og hver plage i livet mitt 

ble borte.

Det var to stokker og en mann.

Det var korset, 

og et feilfritt liv,

som betalte for feila din og mine.

Jeg forstår det ikke.

Det var to stokker og en feilfri mann.

Som gav meg glede og freden og friheten tilbake.

Et liv med Herren.


Noe av bakgrunnen for tankene over 

er en av mine sterkeste opplevelser 

som jeg fortalte til en kvinne på flyet:

https://hjemveien.blogspot.com/2023/12/den-unge-kvinnen-pa-flyet-trang-ikke-gud.html

 

Tenker igjen på denne mannen som er litt yngre enn meg.

"Et frø var sådd",

skrev han.

Nå ønsker jeg å så nye frø -

Om Gud som holder seg nær til oss,

fordi vi holder oss nær til ham.

Om Guds gave som gis til deg og meg.

Fordi Gud skapte oss

Til gode gjerninger

Som han legger foran oss,

Slik at vi kan vandre i dem,

I glede og fred.


Her er ord som har fulgt meg:

Gled dere alltid i Herren!

Igjen vil jeg si:

Gled dere!

La alle mennesker få merke at dere er vennlige.

Herren er nær.

Vær ikke bekymret for noe!

Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud.

Be og kall på ham med takk.

Og Guds fred,

som overgår all forstand,

skal bevare deres hjerter og tanker

i Kristus Jesus.

Fil.4,4-6

https://bibel.no/

 

For av nåde er dere frelst,

ved tro.

Det er ikke deres eget verk,

men Guds gave.

Det hviler ikke på gjerninger,

for at ingen skal skryte av seg selv.

For vi er hans verk,

skapt i Kristus Jesus

til gode gjerninger,

som Gud på forhånd har lagt ferdige

for at vi skulle vandre

i dem.

Ef.2, 8-10

https://bibel.no/

 

Hold dere nær til Gud,

så skal han holde seg nær

til dere.

Jak.4, 8

https://bibel.no/

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar