onsdag 10. juli 2024

Mamma på hjul med ALS

Midnattsol ved Nyken mot Nyksund

 Kjenner en kvinne som har ALS.

Jeg syns jeg kjenner henne

fordi jeg leser bloggen hennes

https://mammapahjul.blogg.no/

På mandag leste jeg at sykdom var på vei inn i heimen,

og vi vet at for henne som har levd med ALS i 8 år 

kan dette være kritisk.

På onsdag ble jeg lettet da hun fortsatte å skrive.

Men på torsdag merket hun at forkjølelsen begynte å komme.

Selv om hun var vaksinert,

ble hun pottetett i både nese og hals. 

Bra hun orker å skrive, tenker jeg.

Hun skriver ved å se på PC-skjermen,

Ved å bevege øynene.

På fredag skrev hun:

NÅR MØRKET SENKER SEG…

Hver kveld når mørket kommer snikende som et ullteppe og jeg ligger i senga så ber jeg en bønn.... 

Ja, - jeg ber spesielt til Vår Far i Himmelen,

for denne kvinnen nå.

Vet at flere ber.

Tror Gud gir henne en tid til.

Kanskje du tenker slik som meg:

Er det Gud som gir henne en tid til?

Hjelper det å be?

Tanker kommer:

Du og jeg,

Vi trenger ikke ha svarene.

Kanskje du også syns det med Gud og Jesus

er vanskelig?

For meg vil jeg heller kalle det utfordrende.

Det er som tankene kommer,

om at det er jeg som er «utfordrende».

Husker Jesus som sier:

«Min fred gir jeg dere,

ikke den fred som verden gir».

Gang på gang har jeg merket,

at når jeg holder meg nær til Gud

Så holder han seg nær til meg.

Jeg opplever ikke at det er lettvinte løsninger.

Men det er som om det kommer gode ideer,

tanker og inspirasjon

- Ovenfra –

Fra Vår Far i Himmelen.

I går

Leste jeg om dama som hadde hatt store plager med blødninger i 12 år.

Tror hun hadde hørt noe om at Jesus kunne hjelpe.

Plutselig fikk hun rørt borti kappa til Jesus.

Plutselig ble hun frisk.

Nå ber jeg for dama med Als,

samtidig ber jeg for gründerfirmaet 

som jeg er daglig leder for.

Ingen av delene er «lettfiks» -

Enig med deg,

at det er rart å be for dama med ALS 

og et firma samtidig.

Leste i bibelen i dag:


 Husker også noe om 

at vi skal legge alt vi har på hjertet 

frem for Gud.

Jeg skriver dette fordi

du kan legge det som opptar deg

eller som plager deg hos Gud.

Plutselig har du og jeg

Lagt fra oss noe vanskelig

hos vår Far i Himmelen.

Plutselig

Hjalp det.

 

plutselig

når jeg leser dette på nytt,

tenker jeg at dette ble litt for mye....

Samtidig tenker jeg igjen på kvinnen med ALS

som skrev:

NÅR MØRKET SENKER SEG…

Hver kveld når mørket kommer snikende som et ullteppe og jeg ligger i senga så ber jeg en bønn.

Jeg er stolt av denne kvinnen,

som jeg på en måte er i nettverk med.

Tenker på Hennes sykdom,

Hennes kamper med mer nedturer enn oppturer.

Det er som jeg virkelig forstår noe om

at det er i motbakker det går oppover.

Hennes motgang gjør at hun deler

med oss som leser

noe om verdier

som ikke kan kjøpes med penger.

Hun oppmuntrer oss til å forstå noe om,

at vi kan se lyst på livet

selv om dagen mørk.

I bloggen setter hun ord på enorme verdier.


Plutselig

er jeg tilbake i min verden,

i vår verden

Jeg glemmer aldri ordene:

Vær ikke bekymret for noe!

Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud.

Be og kall på ham med takk.

Og Guds fred,

som overgår all forstand,

skal bevare deres hjerter og tanker

i Kristus Jesus.

Dette er fra

https://bibel.no/

Fil.4,6-7

Avsnittet der starter med:

Gled dere alltid i Herren!

Nyksund

 

04. juli 2024

Dagens bibelord

Markus 5,25-34

Les i nettbibelen

25 Det var en kvinne der som hadde hatt blødninger i tolv år. 

26 Hun hadde lidd mye … 

27 Hun hadde fått høre om Jesus

og kom nå bakfra i folkemengden og rørte ved kappen hans. 

28 For hun tenkte: «Om jeg så bare får røre ved klærne hans, blir jeg frisk.» 

29 Med en gang

stanset blødningen,

og hun kjente på kroppen at hun var blitt helbredet for plagen. 

30 I det samme merket Jesus at en kraft gikk ut fra ham… 

32 Men Jesus så seg omkring for å få øye på den som hadde gjort det. 

33 Kvinnen skalv av redsel… 

34 Da sa han til henne:

«Din tro har frelst deg, datter.

Gå bort i fred.

Du skal være frisk og kvitt plagen din.»

 Jeg forstår ikke,

Noen blir friske

noen får det de ber om.

Og jeg merker ...

Merker at

Guds godhet merkes,

i mine utfordringer.

Jeg syns liksom jeg merker at det er sant,

at Gud holder seg nær til meg,

når jeg ønsker å være

der Gud er.

Det er som om Gud Er Her.


"Plutselig" søkte jeg i bibel.no

og fant i Jeremia 29:

Når dere søker meg av et helt hjerte, 

lar jeg dere finne meg, 

sier Herren. 


Jeg er glad for å lese

at nå er "mamma på hjul",

på ferie på hjul

 på vei til Vardø.

Se:

https://mammapahjul.blogg.no/

eller

https://mammapahjul.blogg.no/dag-2-pa-tur.html


Ønsker Deg

Der Du Er,

med Den/De rundt Deg

En velsignet god sommer.





4 kommentarer:

  1. Jeg leser også ofte hennes innlegg. Hun inspirerer og får meg til å tenke at mine plager er bare en blåbær i forhold til henne.
    Innlegget ditt inspirerer og ja...viktig å be for hverandre, jeg skal også be for deg og familien din.
    Takk for at Du deler inspirerende ord fraBibelen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!
      Ja - Bra å få inspirasjon og gode tanker fra bibelen/ovenfra/Den Hellige Ånd :-)

      Slett
  2. Det er fint å lese i bloggen din. Fint å lese dine tanker og refleksjoner. Mamma på hjul er ei flott dame som gir av seg selv og får oss til å tenke lenger enn til nesetippen. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Kari.
      Ja - Mamma på hjul treffer oss, og hjelper oss til å tenke...

      Slett