tirsdag 1. januar 2019

«HVA ER DET DU HAR GJORT?»


Tanker fra årets siste dag:


Jeg hørte det i kirka i går, -
Det Gud sa:
«Har du spist av det treet 
jeg forbød deg 
å spise av?» 
Dette var et passende spørsmål til deg,
tenkte jeg,
samtidig som jeg har en litt ubehagelig
følelse av at
spørsmålet også gjelder meg.
Tror spørsmålet til meg er:
Har jeg noe å be Gud om tilgivelse for, -
eller noe jeg bør endre, -
Som ødelegger for et godt forholdet 
mellom meg og skaperen.

Tankene min fortsetter og filosofere
over at du og jeg er i samme båt,
og i denne båten kan vi alltid falle, -
akkurat så mange ganger vi faller, -
helt til vi faller utenfor.

Jeg finner "originalteksten" fra det jeg hørte i kirka:
Herren Gud ropte på mannen og sa:
«Hvor er du?»
Og
«Har du spist av det treet jeg forbød deg å spise av?» 

Noen ganger vises himmelen, der en trodde det ikke var mulig.

Min kjære kone
sitter ved men side i kirken.
Hun klarer ikke lese sangtekstene,
og mine briller hjelper ikke.
På glattisen ned til bilen
ser jeg en ungdom ved en gravstein.
Jeg finner brillene,
og på veien opp igjen,
får jeg kontakt med gutten
som hadde tent lykt ved en grav.
Han fortalte at han ikke trodde,
men at han hadde bedt om tilgivelse
for at han glemte å se til graven på julaften, -
Han hadde bedt både for seg selv
og mora som han hadde lovt å gjøre dette for.
Jeg sa til gutten noe om
at jeg tror og merker Guds godhet,
og opplever å bli tilgitt.
Og la til i det han forsvinner:
«Plutselig merkes Gud»

Inne i kirken
fortsetter vi å høre om julens budskap,
og min kone synger med
fordi hun ser med de rette brillene.

Stopper tankene våre her?
Med en gutt som ikke tror?
eller ikke vet
hva han ikke tror?

Den gangen
de spiste av eple,
ble de stengt ute fra
edens hage.
Jeg ønsker at Du og Jeg
kan oppfatte det Gud vil si oss.
Og erfare at:
Plutselig merkes Gud.

Tror Gud igjen minner oss om
båten og julens budskap.
Om Jesus som kom til vår jord
og døde på korset
for mine feil og mangler.
Han som ønsker
å gi tilgivelse for feila dine og mine.
Det er som å være i båten sammen med Jesus,
og hjelp av Den Hellige Ånd
som er som en side av Gud og Jesus.

Samtidig tror jeg Gud sier 
til Deg og Meg 
i dag 
at 
Dersom vi er mer glad i synden
og feila våre
enn Gud,
Da er det vi som velger
å ikke være der Gud er.
Jeg ser for meg noen som sklir
ut av båten
ut i mørke havet.
Og det er som om Gud sier:
"Dersom du ønsker hjelp
kan du alltid strekke ut hånden
mot Jesus og han vil dra deg opp."
Dette er som et bilde på at Jesus
alltid ønsker å møte deg.

Så kjennes det sårt ut.
Det er noen.
De har forlatt stedet
der Herren hjelper.
De har valgt
at alt annet er viktigere
enn Gud.
De har valgt
å si nei takk
til det gode,
til hjelpen og frelsen.

Joh.3,16
For så høyt har Gud elsket verden
at han ga sin Sønn, den enbårne,
for at hver den som tror på ham,
ikke skal gå fortapt,
men ha evig liv. 
. . . . . . . . . . . .
«Hvor er du?»
Hvor er du
på vei?


Ønsker Deg og De du møter
et godt velsignet nytt år!

1 kommentar:

  1. Hei!
    Ville takke for din hyggelige hilsen.
    Hilsen Sigrun

    SvarSlett