tirsdag 13. november 2018

Glede som spirer og gir fremgang


FREMGANG OG GLEDE
SPIRER,
NÅR RUGING
PÅ EGEN
OG
ANDRES
ELENDIGHET
TAR SLUTT.

I dag må jeg skrive
dette ordtaket på nytt
fordi det viktige ordet
«Spirer»
hadde blitt borte.

Du lurer kanskje på 
hvorfor
akkurat disse ordene?

De kom  en tidlig morgen.

Jeg tenkte på
min egen og andres elendighet
og på min muligheter for glede.
Jeg syklet til jobb
mens jeg fortsatte å tenke, -
Og da jeg kom på jobb
var "ordtaket"
klart.
Egentlig tror jeg det var
Herren som gav det.

I dag minner dette meg om en
veldig, veldig sterk opplevelse,
som må ha vært ovenfra.
Jeg hadde vært i et vennelag
kvelden før, - det ble sent, -
og jeg syns jeg hadde sagt noe dumt.

Tidlig søndag morgen -
dagen derpå - 
i min stille stund, -
sovner jeg mens jeg skriver.
Så fortsetter jeg å skrive,
 fordi
det var en så sterk opplevelse.
Var det Gud som vekket meg?
Her er det jeg skrev 
denne søndags morgen:

Det skurrer i livet mitt, Herre.
Det er noe om tilgivelse, -
Noen sår som ikke blir borte.
Bibelen sier til meg:
Skynd deg, -
kom overens med motparten din,
mens du ennå er sammen med ham på veien.
Dette er for vanskelig, -
Jeg fikser det ikke Herre.
Så sovner jeg, - midt i mine vonde tanker og følelser.
Plutselig smeller det, - og jeg er lys våken. -
Det er som om det virkelig skjer.
Jeg ser en liten, fin ball, med lilla sløyfe, -
som kommer fra der jeg sitter,
og eksploderer ute i lufta,
som et flott fyrverkeri.
Og ballen blir helt borte.

Ja, - barnet mitt, -
sier Herren,
Det er slik det er.
Klumpen inne i deg, -
Den er ikke mer, -
Du tok den frem i lyset, -
Og
nå er den helt borte, -
Den har blitt til ingen ting.

Fordi:
Alle feiltrinn, -
Tok jeg med meg, -
Da jeg døde på korset, -
FOR DEG!


Mark.11,25-26



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar