lørdag 13. oktober 2018

KONDUKTØREN FRA NORD.


Langs veien til Harstad


Grottebadet

Plutselig var det som om jeg forstod,
at konduktøren hadde et forhold
til vår Herre.
Han sa det ikke,
men fortalte at han kom fra et sted
i nærheten av Soltun,
ikke langt fra Harstad,
der min sønn hadde vært.
Tror egentlig at Soltun var et 
"Guds velsignet sted",
og det ante meg
at dette stedet hadde betydd noe for ham.

Da jeg hadde betalt,
gav han meg to «gullmynter» gratis,
som var til kaffe til meg
og han jeg reiste sammen med.

Han stoppet
da han kom forbi litt senere,
Det var som om vi hadde en tro
felles, - uten at vi sa noe om det.
Han fikk mitt spesielle
laminerte «visittkort».
Som rett og slett var noe fra bibelen.

Om glede i Herren.
Om å være vennlige -
Om Herren som er nær.
Om å ikke være bekymret,
men legge alt frem for Herren.
Om å være frelst ved tro
som om det er en gave fra Gud.
En tro som ikke bygges av gjerninger.

På «visittkortet»
kunne konduktøren også lese om,
at Gud legger gode gjerninger
foran oss
for at vi skal vandre i dem,
og
noe om at Gud holder seg nær til oss
når vi holder oss nær til Ham.

Det var som om 
møtet med konduktøren,
minnet oss begge om
at vi var på samme vei,
som en dag fører
oss begge
der Gud har gjort ferdige
plass for oss.

Langs veien til Soltun, Evenskjer.

Visittkort:
Det er en flott smart fyr
som jobber på samme sted som meg.
Han lurte på om det var
«visittkortet» mitt.
Han hadde ikke samme forholdet
til det som sto der som meg,
men syns det var fint å lese.
Og han nevnte noe om 
at han forstod
at jeg hadde en annen 
erfaring og bakgrunn enn ham,
som gjorde at dette betydde mye for meg.

Enig, - 
kortet passer med min tro, -
og jeg kaller det gjerne
«mitt visittkort»:



 Ef.2,8-10
For av nåde
er dere frelst,
ved tro.
Det er ikke deres eget verk,
men Guds gave.
Det hviler ikke på gjerninger,
for at ingen skal skryte
av seg selv.
For vi er hans verk,
skapt i Kristus Jesus
til gode gjerninger,
som Gud på forhånd
har lagt ferdige
for at vi
skulle vandre i dem.

Fil.4,4-6
Gled dere alltid i Herren!
Igjen vil jeg si: Gled dere!
La alle mennesker få merke
at dere er vennlige.
Herren er nær.
Vær ikke bekymret for noe!
Men legg alt dere har på hjertet,
fram for Gud.

Jak.4,8
Hold dere nær til Gud,
så skal han
holde seg nær til dere.


Langs veien til Soltun, Evenskjer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar